Sunday, August 22, 2010

sahabat seagama




Salah satu perkara yang saya amati di Mekah adalah bilangan manusia seluruh dunia berbagai ragam dan budaya. Saya menemui seorang bangsa Pakistan berumur 62 tahun datang ke Mekah melalui jalan darat memakan masa selama 2 bulan. berkereta sewa dan bas. Di sebelah saya dari Turki samalah macamorang Malaya naik airturkey berumur 39 tahun agak muda dah berpeluang ke mekah. Kami berbicara di hadapan kaabah sementara menunggu waktu asar. (masing-masing dah penat berzikir lagaknya). Saya bertanyakan si turkey berapa anaknya" 3 orang" jawabnya dan saya ada "5 orang" maka si turkey senyum .. ramai tu..tapi saya katakan "nanti dulu..kita tanya si Pakistan" dan sememangnya dia juara "9 orang!!!" Kami ketawa bersama di hadapan Kaabah, kemudian azan berkumandang dan kami menjalankan ibadah masing masing..

1 comment:

  1. Salam Bro Dino,

    SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATHIN DARI SAYA DI BP.. TU ARI LEBARAN BERAPA LAMA DI BP.

    Sangat indah jika mengingati Masjidil Haram dan Mekah, kota ibadah dan keampnan.

    ReplyDelete