Wednesday, July 22, 2009

PPSMI apa kata pak unku


saya kurang arif terhadap PPSMI tetapi saya bersetuju benar PPSMI di mansuhkan serta merta. Saya ada dua anak dan agak sukar untuk mengajar math dalam bahasa inggeris terutama bahagian problem solving. Ini menyusahkan. ...saya enggan memikirkan pasal orang kampung tetapi cukuplan pengalaman sendiri. Walaupun anak saya fasih berbahasa inggeris tetapi bukan bahasa ibunda amat sukar untuk memikirkan dalam bahasa inggeris. Jadi bersetuju benar saya dgn pak unku dan menarik bila mandrin itu sebenarnya bahasa melayu yg di pinjam oleh Portugis? Banyak jugak pengaruh Melayu , tapi di negara kita tak ada perkataan kuih Melayu dah semuanya kuih Nonya..Seri Muka pun jadi kuih Nyonya..aduh ..Nasi goreng Melayu tak ada yg ada nasi goreng cina, india mamak dan kampung...apa nak jadi ni....

2 comments:

  1. Salam Bro Dino,

    Agak menarik lukisan dan tulisan tuan dalam entry ini. Memertabatkan Bahasa Melayu tanpa meninggalkan bahasa yang lain, itulah yang sebaiknya.

    Banyak bahsa lebih mudah berinteraksi seperti anak bro..

    Teruslah menulis lagi.

    ReplyDelete
  2. terima kasih . saya sengaja buat blog ini khas untuk mermartabatkan kaum ..kalau betullah..bukat meningkat isu perkauman.

    ReplyDelete